Začátek nové éry drážďanské letecké historie: Letiště
slavnostně pokřtilo svoji nově zrekonstruovanou a na
celých 2.850 metrů prodlouženou startovací a přistávací
dráhu.
Drážďany roztáhly pro své hosty z tuzemska i zahraničí nový
„koberec“: Letiště saského hlavního města dnes za přítomnosti
téměř 500 hostů z politických a hospodářských kruhů slavnostně
pokřtilo svoji od základů zrekonstruovanou a na celých 2.850 m
prodlouženou startovací a přistávací dráhu (SPP). Nové dráze
požehnali superintendant Saské evangelicko-luteránské zemské
církve Albrecht Nollau a děkan katolické církve Drážďanskomíšeňského
biskupství Klemens Ullmann. Drážďany byly vůbec
prvním evropským letištěm, které svoji startovací a přistávací dráhu
nově postavilo za plného provozu. Stavební práce trvaly jen 13
měsíců.
S novou dráhou je letiště Drážďany výkonnější než kdy dřív. S okamžitou
platností odsud mohou startovat letadla až do typu Boeing 767 a to bez
omezení užitného zatížení a doletu, které je přímo závislé na délce
startovací dráhy. Na profilu – jako letiště na středně dlouhé trasy – se nic
nemění. Kapacita dráhy se nemění a zůstává tedy na maximálně 30 letech
za hodinu. Uzavřená stará startovací a přistávací dráha bude do konce roku
2007 po nocích odbourávána a osázena zelení. Z prodloužené dráhy budou
profitovat i letecké závody EADS Elbe zabývají přestavbami osobních
letadel (airbusů) na letadla nákladní, které na mají své sídlo přímo na letišti.
V budoucnu mohou v Drážďanech přistávat i větší letadla, jako např. A330
nebo A340, která mohou po rekonstrukci okamžitě odletět ke svým
majitelům, např. do jižní Asie.
Nová betonová dráha by měla vydržet minimálně 30 let. Protože je široká
pouhých 60 místo 80 metrů, může dojít k odkrytí půdy. Díky posunutí
startovací a přistávací dráhy o 80 metrů na severozápad je letiště
Drážďany provozně flexibilnější. Některé odstavné plochy nemohly být
dosud používány většími typy letadel, protože jejich řídící plochy
zasahovaly do tzv. překážkových ploch. Krom toho jsou nyní možné i lety
za špatného počasí v jihozápadním směru. V minulosti mohlo letiště
případě nepřízně počasí povolit pouze přílet z opačného směru, protože
přední plochy terminálu a jedné haly leteckého průmyslu příliš silně
odrážely radarové paprsky.
TISKOVÁ ZPRÁVA
Stavba nové startovací a přistávací dráhy stála včetně likvidace staré
dráhy téměř 52 milionů Euro. Na financování se podílely společníci
společnosti Letiště Drážďany GmbH, tedy společnost Mitteldeutsche
Flughafen AG, nezávislý stát Sasko jakož i okresy Míšeň a Kamenz.
Společníky společnosti Mitteldeutsche Flughafen AG jsou rovněž
spolkové země Sasko a Sasko-Anhaltsko a města Drážďany, Halle
(Saale) a Lipsko.
Markus Kopp, představenstvo společnosti Mitteldeutsche
Flughafen AG:
„Rekonstrukce a prodloužení startovací a přistávací dráhy na
drážďanském letišti znamená další zvýšení konkurenceschopnosti
společnosti Mitteldeutsche Flughafen AG. Náš letištní systém s letišti
Lipsko/Halle a Drážďany disponuje nyní třemi vysoce moderními
drahami, díky čemu jsme výborně připraveni na očekávaný nárůst
letecké dopravy v tomto dynamicky rostoucím euroregionu.
Uskutečnění tohoto stavebního projektu opět potvrdilo, že politika,
veřejné vlastnictví a ekonomika mohou zde ve středním Německu
úspěšně spolupůsobit.“
Dr. Michael Hupe, jednatel společnosti Letiště Drážďany GmbH:
„Časový plán byl bez výjimky dodržen, což bylo samo o sobě
významným výkonem komplikovaných stavebních opatření. Letiště
Drážďany je nyní kompletně obnoveno a naše infrastruktura má to, co
moderní a efektivní a konkurenceschopné letiště potřebuje: výkonnou
startovací a přistávací dráhu, multifunkční terminál s krátkými trasami
a optimální napojení na dálniční a železniční síť. Můj dík patří všem
zaměstnancům stejně tak jako všem podílejícím se firmám a
v neposlední řadě i cestujícím a nájemcům letištních prostor, kteří měli
pro tuto akci velké pochopení.“
Tip pro fotoredakci
Fotografie ze slavnostního křtu nové drážďanské startovací a
přistávací dráhy si můžete stáhnou od cca 16 hodin na www.dresdenairport.
de (v sekci „Letiště aktuálně).
Stavební deník na internetu
Na stránkách www.dresden-airport.de rovněž najdete podrobný deník
s mnoha fotografiemi a podrobnostmi o průběhu tohoto velkého
projektu.
K projektu „Rekonstrukce a prodloužení startovací a přistávací
dráhy letiště Drážďany“
Letiště Drážďany bylo v uplynulých měsících největší, nejdelší a
nejnapínavější stavbou Drážďan. Po prvním kopnutí do země 28.
července 2006 byl nejdřív přesunut letištní plot, okrajové silnice a
elektrické tratě a postaven nový most přes řeku Schelsbach. V březnu
2007 se dostal projekt do hlavní fáze. Aby mohl být zachován denní
letový provoz, pracovali dělníci na stavbě základů nové dráhy po
nocích a na etapy. Každé ráno muselo letiště opět odpovídat
bezpečnostním požadavkům pro letový provoz což se dá bez
nadsázky nazvat mistrovským logistickým výkonem.
Letecký provoz byl v červnu 2007 přerušen pouze na čtyři víkendy
(vždy však jen na 64 hodin) a to proto, aby mohly být nality čtyři
betonové pásy. Každý víkend tak bylo přesunuto na letiště v Halle
téměř 40 startů a přistání. Mimořádné autobusové linky převezli mezi
těmito dvěma letišti na 8.000 cestujících.
Poté co byly zadaptovány první rozjezdové dráhy, nainstalována
světelná návěstidla a dokončeno značení, mohla 30. srpna 2007
odstartovat z nové startovací a přistávací dráhy první letadla. Systém
přístrojového přistávání, který podporuje piloty při příletu k přistávací
dráze a samotném přistávání, byl uveden do provozu nejdříve s
nepatrnou přesností, tzv. stupněm CAT 1. V listopadu 2007 pak budou
moci letadla díky kategorii CAT IIIb přistávat na drážďanském letišti
opět za každého počasí. V následujících týdnech budou nové
startovací a přistávací dráze přizpůsobeny i zbylé rozjezdové dráhy.
Původní startovací a přistávací dráha byla postavena v polovině 50. let
dvacátého století. Od té doby z této několikrát vylepšované, avšak
nikdy od základů zrekonstruované dráhy vzlétlo a na ní přistálo téměř
750.000 letadel. Skládala se ze tří vzájemně nepropojených
betonových a asfaltových vrstev. Díky tepelným výkyvům se začaly
horní desky ohýbat. Když po nich rolovalo letadlo, začaly se jejich
hrany vylamovat. Bezpečnost přistávací dráhy byla zajišťována jen
díky náročným opravám, prováděným v nočních hodinách.
Od sjednocení obou částí Německa bylo do výstavby a přestavby
drážďanského letiště investováno téměř 500 milionů Euro. Saský
stavební průmysl profitoval z početných nových stavebních projektů,
jako např. terminál, parkoviště, řídící věž, požární stanice, hangár pro
helikoptéry a hala pro malá letadla. Na samotné rekonstrukci a
prodloužení startovací a přistávací dráhy se podílelo 98 firem. Z toho
71 ze Saska. Tento obří projekt poskytl okolo 500 pracovních míst u
stavebních firem, projekčních a plánovacích kancelářích a
bezpečnostních agentur.
Letiště Drážďany se v uplynulých letech etablovalo nejen jako
nejdůležitější dopravní infrastruktura jednoho z nejdynamičtějších
regionů Německa, ale stalo se i srdcem průmyslové oblasti na severu
Drážďan. Přímo na drážďanském letišti nebo v jeho okolí má své sídlo
mnoho společností s celosvětovou působností jako např. Infineon,
Qimonda, AMD nebo Plastic Logic. Tyto společnosti investovaly dle
informací Úřadu pro hospodářský rozvoj zemského hlavního města
Drážďan do výstavby a přestavby svých výrobních středisek více než
dvanáct miliard Euro.
Kronika projektu
1/2004 Začátek plánování
12/2004 – 10/2005 Řízení o územním plánu
25.10.2005 Rozhodnutí o územním plánu
1/2006 Začátek výběrového řízení
6/2006 Zadání čtyř hlavních pozemků
7/2006 Začátek přípravných stavebních prací
28.7.2006 1 kopnutí do země
12.3.2007 Začátek nočních prací
31.5.2007 Začátek betonování
8. – 11.6.2007 1. víkendové uzavření letiště a sousedský den
13.6.2007 30minutová reportáž ve večerním programu televize
MDR („Drážďanské letiště ve výjimečném stavu“)
15. – 18.6.2007 2. víkendové uzavření letiště a nácvik nouzové
situace
22. – 25.6.2007 3. víkendové uzavření letiště a evakuační cvičení
24.6.2007 Betonáři zalévají poslední část
28.6.2007 „Betonářská oslava“ pro stavební dělníky
29.6. – 2.7.2007 4. víkendové uzavření letiště
29.8.2007 Zastavení letového provozu na staré dráze
30.8.2007 Zahájení letového provozu na nové dráze
6.9.2007 Slavnostní uvedení do provozu za účasti saského
ministerského prezidenta Georga Milbradta a
Markuse Koppa z představenstva společnosti
Mitteldeutsche Flughafen AG
9/2007 – 11/2007 Stržení staré dráhy
Startovací a přistávací dráha v číslech a faktech
Rozměry staré SPD Délka 2.500 m, 51 m využitelné šířky
při 80 m celkové šířky
Rozměry nové SPD Délka 2.850 m, šířka 60 m, využitelná
její celková šířka, osa byla přesunuta o
70,5 m na severozápad
Celková výška dráhy
- u toho betonový povrch
- hydraulicky spojená nosní vrstva
- ochranná vrstva proti mrazu
100 cm
40 cm (100.000 m³)
15 cm (36.000 m³)
45 cm (115.000 m³)
Trvanlivost betonu cca 30 let
Betonárny 3; celkem 600 m³/hodinu
Rychlost betonářů 50 až 80 m/hodinu
Jízdy nákladními vozidly až 200 jízd za hodinu
tzn. každých 18 sekund jedno nákladní
vozidlo
Přesun zeminy při stavebních pracích 800.000 m³
Cement 40.000 t
Srovnávací opatření
- z toho nové dřeviny a lesy
- nové louky
- renaturace potoků
- nové sazenice stromů
- nové dospělé stromy
Úprava 30 ha
7 ha
16 ha
7 ha
1.500 kusů
150 kusů
Náklady na stavbu 52 milionů Euro
Pracovní místa na stavbě Téměř 300 dělníků, dodavatelů a
pracovníků bezpečnostních služeb
Pozemek 1 Stavební společnost Heinz Lange
Bauunternehmen GmbH
Pozemek 2 Stavby dopravních komunikací
Bilfinger Berger Verkehrswegebau
GmbH
Pozemek 3 Elektro Dresden West GmbH
Pozemek 4 Honeywell Airport Systems GmbH
Srovnávací opatření Společnost Waldwirtschaft Erzgebirge
GmbH (lesní hospodářství Krušné
hory)